Omalla pöytäryhmälläni oli opetettavana silmukoiden neuloen
luominen ja ristikkäin luominen. Ristikkäin luominen oli minulle jo ennestään
tuttua, mutta uutena opin neuloen luomisen. Se tuntui aluksi hieman
haastavalle, mutta ymmärsin, että haastavuus johtui vain siitä, etten ollut
tottunut luomaan silmukoita kyseisellä tavalla. Koska minulle on ominaista
kireä käsiala neulottaessa, pysyttelen ristikkäin luomisessa, jotta työskentely
olisi minulle helpompaa.
Jälleen kerran vasenkätisesti neulominen oli todella
hankalaa! Lanka ei löytänyt oikeaa paikkaa tälläkään kertaa ja langan saaminen
silmukan läpi tuntui ylivoimaiselle haasteelle. Virkkaus sentään lähti
sujumaan, mutta neulonta ei tahtonut millään. Aina yksi kerros sujui ihan
ok-hyvin, mutta kun piti aloittaa uusi kerros, tuntui kun olisi aloittanut kaiken
aivan alusta. Vasenkätisesti neulominen vaatii minun kohdallani vielä
harjoittelua.
Muistan kuulleeni demokerralla, että kovimmat neulojat
neulovat yhteen suuntaan oikeakätisesti ja takaisin vasenkätisesti ilman, että
joutuvat kääntämään työtä. Siinä onkin itselleni tavoite asetettu, neulomisesta
kun niin kovasti pidän.
Toinen asia, johon minun pitää perehtyä uudemman kerran, on
oman neuletiheyden laskeminen. En ollut aiemmin tullut edes ajatelleeksi, että
sillä olisi jotain väliä. Kuitenkin nyt, kun asian tiedostan, käy järkeen, että
todellakin sillä on väliä jos haluaa oikean kokoisen paidan neuloa itselleen! Hölmö
minä.
![]() |
Sormineulontaa. |
![]() |
Neulomisen tulos syntyy kämmenpuolelle. Työtä vetämällä se oikenee ja kiristyy. |
Koska puikoilla neulominen oli minulle jo ennestään tuttua,
päätin tehdä asusteen apuopelle tekniikalla, joka ei ollut minulle niin tuttu:
sormineulonta. Sormineulonta on myös hyvä tapa aloittaa neulonnan harjoittelu,
sillä siinä näkee silmukat todella selkeästi, jolloin oppilas oppii
näkemään miltä yksi silmukka näyttää
suuremmassa kokonaisuudessa. Sormineulontatyylillä voisi myös neuloa muhkean
tuubihuivin, kun vain löytäisi ensin riittävän suuren ympyräkehikon, johon
muodostaa ”sormet”. Sellaisen voisi rakentaa esim. vahvasta rautalangasta.
Kuitenkin tällä kertaa käytin ihan vain omia sormiani neulonnassa, sillä pieni
apuopeni ei tarvitse kovinkaan suurta huivia, jotta se apuopen kaulassa
näyttäisi jo muhkealle.
Neulonnan oppimisen edistämisessä on samat toimintatavat
kuin virkkauksessa. Demotessa neulontaa on hyvä edetä hitaasti samalla
selittäen kuvailevasti mitä tapahtuu. Työote on edelleen tärkeä työskentelyn
sujuvuuden kannalta. Työvaiheiden muistamista voi helpottaa neulonnassa kuin
kaikissa muissakin tekniikoissa, kirjaamalla vaiheet lyhyesti esim. taululle.
Erilaiset muistisäännöt voivat myös helpottaa joidenkin oppilaiden
työskentelyä, kun oppilas työskennellessä hokee esim. lorua. Oppiminen on sitä
tehokkaampaa, mitä aktiivisempi oppilas itse on pohtimaan esim. miten kannattaa
edetä. Samalla tavalla kuin missä tahansa muussa oppiaineessa, ei ole
mielekästä vain antaa oikeaa vastausta, koska se pysyy oppilaan muistissa vain
vähän aikaan. Jos oppilas on itse päätellyt vastauksen, se todennäköisesti
pysyy siellä pitkään, jopa läpi elämän.
Kaikkea oppilaan ei tarvitse yksin pähkäillä ja, koska
opettaja ei veny yhtä aikaisesti jokaisen oppilaan luokse, kannattaa opettajan
kehottaa oppilaita miettimään ensin parin kanssa miten edetään.
![]() |
Valmis käsinukke. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti