Virkkaamisen opettaminen dokumenttikameran alla tuntui
helpolta, kun opetettavana oli vain virkkausote, aloitussilmukka, ketjusilmukka
ja kiinteäsilmukka. Sen jälkeen kun joutui seuraamaan vähän vaativampia
virkkaustekniikoita, dokumenttikamerasta katsominen tuntui hankalalta. Itse
huomasin, että on erittäin tärkeää tehdä todella hitaasti liikkeet kameran alla
ja selvästi myös liioitella liikkeitä, jotta ne näkyvät kuvan katsojalle
selkeinä. Hitaus on myös siksi tärkeää, että katsoja pysyy ohjeistajan mukana.
Silloin kun katsoja yrittää tehdä omalle virkkaustyölleen samoin kun
ohjeistaja, voi katsojalla mennä jokin tärkeä vaihe ohi, jos ohjeistaja etenee
liian nopeasti.
Ehkä parhain asia, jonka virkkausdemossa opin oli ”millainen
koukku valitaan langalle” ja siinä ohje, että langan on täytettävä koukun
kuoppa. Olin juuri viikkoa aiemmin ollut Citymarkitissa pulassa kun yritin
valita sopivan kokoista koukkua valitsemalleni langalla (en tällöin myöskään
tiennyt että langoissa ilmoitettava puikkojen koko on sama kuin koukun koko).
Internetistä se vastaus siellä kaupassa selvisi, mutta ilman virkkausdemoa
olisin varmasti taas samassa pulassa seuraavan kerran, kun ostan koukun ja
lankaa.
Meidän harjoitusryhmässä oli erityisen hyvää se, että
ryhmäämme kuuluu näkövammainen henkilö. Tämä pakotti kaikkia muita
opiskelijoita kiinnittämään erityistä huomiota ohjeistuksen antoon: mitä sormia
käytetään ja mistä lanka kulkee jne.. Ilman kyseistä opiskelijaa, ohjeistukset
olisi saattanut olla hieman heikompia. Vaikka luokassa ei olisi näkövammaista
oppilasta, on opettajan silti hyvä muistaa ohjeistuksessa sanoa tarkkaan
esimerkiksi juuri millä sormilla työtä pidetään, jotta varmasti kaikki oppilaat
ymmärtävät miten kuuluu toimia. Jos sitä ei sano, oppilas ei välttämättä tule
edes ajatelleeksi sitä kuinka tärkeää työskentelyn sujumisen kannalta oikea työasento
on.
![]() |
Isoäidin neliö valmistumassa. |
![]() |
Isoäidin neiliöitä. |
Virkkausdemoilla hauskinta oli oppia tekemään isoäidin
neliöitä, johon olen tällä hetkellä aivan hulluna… Ja lisäksi hyberbolisen
muodon virkkaaminen oli erittäin mukava oppia ja sellaisen sitten liitin ikään
kuin solkikoristeeksi apuopettajani kaulahuiviin.
Virkkaaminen vasenkätisesti auttoi minua ymmärtämään
millaisia haasteita oppilas, joka ei ole ennen virkannut, voi kohdata. Eniten
minulla oli hankaluuksia siinä, missä lankaa kuuluu pitää ja miten otan koukun
vasempaan käteeni. Muutama erehdys tapahtui ja lankakin löysi itsensä oikealle
paikalle, kun muut paikat vain kerta kaikkiaan eivät toimineet. Aluksi
virkkaaminen oli todella hidasta, joten oppilaille on annettava rauhassa aikaa
harjoitella ennen kuin virkkaaminen lähtee sujumaan. Vaikka minullakin
vasenkätisesti virkkaaminen lähti sujumaan ihan hyvin, oli se minulla
huomattavasti hitaampaa kuin oikeakätisesti virkkaaminen, joten oppilaillakin
varmasti menee aikaa ennen kuin työskentely alkaa sujumaan.
Jotta hienomotoriset taidot voisivat kehittyä, tarvitsevat
aivot runsaasti aistihavaintoja. Havaintojen avulla yksilö saa konkreettisia
kokemuksia, jotka tallentuvat aivoihin. Hienomotoriikkaa voidaan lähteä
kehittämään siten, että aluksi käsitellään isoja asioita (iso virkkuu koukku ja
paksu lanka) (ns. massaliikkeet). Kun taito on otettu haltuun, voidaan sitä
soveltaa hienompaan (pienempään) työskentelyyn, jolloin siirrytään kohti
spesifisiä kädentaitoja. Olennainen osa hienomotoriikkaa on näkö- ja
tuntoaistihavainnot, sillä ohuemmilla langoilla työskennellessä yksilön tulee
myös niistä erottaa yksittäiset silmukat. Hienomotoriikkaan kuuluu kaksikätiset
toiminnot, joten virkkaus on ikään kuin pehmeä lasku neulonnalle, jossa yksilön
tulee käsitellä kahta työvälinettä yhtä aikaa.
![]() |
Hyberbolinen solkikoriste Pöllön hyiviin. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti