Tietoa tästä blogista



Tämä blogi on Itä-Suomen yliopistossa opiskelevan luokanopettajan päiväkirjamainen prosessikuvaus käsinuken ja laukun teosta. Tämä prosessikuvaus kuuluu "tekstiilityön perusteet ja pedagogiikka 2014-2015" -kurssiin ja se on toteutettu perusopetuksen opetussuunitelman 2014 hengessä. OPS 2014 painottaa kokonaisvaltaisia prosessikuvauksia, joissa oppilas itse pohtii ja arvioi omaa oppimistaan.

Tekstien otsikot on selvyyden vuoksi numeroitu: N1, N2..Nu10 (Nukke1, Nukke2...Nukke10) ja L1, L2... jne. (Laukku1, Laukku2) ja ne löytyvät myös "tunnisteista" (oikealla), jotta eteneminen järjestyksessä olisi helpompaa.

Tästä blogista löytyy myös kirjoittamani essee ja jaksosuunnitelma 3. luokan oppilaille, jonka tunnisteet ovat myös oikealla ja ne on otsikoitu tehtävänannonmukaisesti.

- Ella Laine


lauantai 31. tammikuuta 2015

N7. Kirjonta

Ristipistotyö.
Lumihiutaleen suunnitelma
iPadin avulla.
Ensimmäisellä demolla pääsimme tutustumaan tuotesuunnitteluun kirjailun osalta: avaimen perä ystävälle. Tämä tehtävä oli minulle mieleen ja ensimmäisellä demolla kirjailin itse suunnittelemani lumihiutaleen. Itse suunnitteluvaihe tablettia käyttämällä oli helppoa, mutta toteuttaminen olikin sitten hieman kinkkisempi juttu. En ollut ennen tehnyt ristipistoja ja kesti hetken miettiä mistä kannattaa aloittaa. Koska suunnitelmassani oli ympyräkuvio, ymmärsin, että keskipisteen löytäminen olisi tärkeää, joten aloitin tekemällä pääristin, josta sitten oli helppo lähteä tekemään vinoon menevät hakaset.

Vinoon menevistä hakasista päästäänkin seuraavaan vaikeaan kohtaan: Aluksi oli vaikeaa hahmottaa mihin kohtaan pitää risti tehdä, jotta se lähtee kulkemaan vinoon. Jos sen hahmottaminen oli minullekin vaikeaa, niin varmasti se on joillekin oppilaille myös. Itse en päässyt eteenpäin, ennen kuin opettaja auttoi, mutta kun sen kerran hokasi, niin kaikki muut vinot kohdat sujuivat yhtä hyvin kuin suoraan menevien kohtien kirjonta. Välillä oppimiseen tarvitsee konkreettisen mallin, jotta hahmottaminen on helpompaa.




Ristipistoin kirjailtu lumihiutale. 
Ensin harjoittelin hukkapalalle,
miten tummansininenlanka
näkyy tummalla alustalla ja sitä
miten kanavakankaan
saa pois kirjontatyönalta.

Aluksi suunnittelin, että kirjaan Pöllön helmaan nimikirjaimeni, mutta sitten tosiaan välähti, nimittäin idea apuopettajan rooliin. Olin jo aiemmin pohtinut rooliasiaa siltä kannalta mitkä ovat opettajan työn haasteita ja nyt mieleeni juolahti yksi vaativimmista haasteista: opettaja monikulttuurisuuden hyväksymisen edistäjänä koulussa. Monikulttuurisuusasioista on puhuttu lähes jokaisella pedagogisella kurssilla ja myös luokanopettajan monialaisten opintojen pääsykoemateriaali käsitteli kyseistä aihetta. 

Suomen lipun kirjailu ristipistoin
käsinuken vartalon helmaan.
Keksin, että Pöllö voisi toimia apunani silloin, kun luokassa käsiteltäisiin vieraita kulttuureja. Pöllön tarinana on, että hän rakastaa matkustamista ja tutustumista uusiin kulttuureihin ja hänestä on hauskaa kertoa muiden kulttuurien ominaisuuksista kuulijoilleen. Pöllöön helmaan kirjailisin aina uuden lipun silloin, kun Pöllö tapaa lapsen, joka on kotoisin jostain muusta maasta kuin Suomesta. Tämän jälkeen Pöllö ”matkustaisi” kyseiseen maahan, ottaisi selvää sen maan maantieteellisistä ominaisuuksista ja maan kulttuurista. Palattuaan matkalta Pöllö kertoisi yhdessä kulttuuria edustavan oppilaan kanssa muille oppilaille mitä oli saanut selville ja tämän jälkeen luokassa voitaisiin toteuttaa jonkin kyseessä olevaan kulttuuriin liittyvä asia (kuvaamataidon työ, käsityö, jokin perinneruoka ym.).


Ristipistokirjailtu Suomen lippu. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti