![]() |
Ristipistotyö. |
![]() |
Lumihiutaleen suunnitelma iPadin avulla. |
Ensimmäisellä demolla pääsimme tutustumaan
tuotesuunnitteluun kirjailun osalta: avaimen perä ystävälle. Tämä tehtävä oli
minulle mieleen ja ensimmäisellä demolla kirjailin itse suunnittelemani
lumihiutaleen. Itse suunnitteluvaihe tablettia käyttämällä oli helppoa, mutta
toteuttaminen olikin sitten hieman kinkkisempi juttu. En ollut ennen tehnyt
ristipistoja ja kesti hetken miettiä mistä kannattaa aloittaa. Koska
suunnitelmassani oli ympyräkuvio, ymmärsin, että keskipisteen löytäminen olisi
tärkeää, joten aloitin tekemällä pääristin, josta sitten oli helppo lähteä
tekemään vinoon menevät hakaset.
Vinoon menevistä hakasista päästäänkin seuraavaan vaikeaan
kohtaan: Aluksi oli vaikeaa hahmottaa mihin kohtaan pitää risti tehdä, jotta se
lähtee kulkemaan vinoon. Jos sen hahmottaminen oli minullekin vaikeaa, niin
varmasti se on joillekin oppilaille myös. Itse en päässyt eteenpäin, ennen kuin
opettaja auttoi, mutta kun sen kerran hokasi, niin kaikki muut vinot kohdat
sujuivat yhtä hyvin kuin suoraan menevien kohtien kirjonta. Välillä oppimiseen
tarvitsee konkreettisen mallin, jotta hahmottaminen on helpompaa.
![]() |
Ristipistoin kirjailtu lumihiutale. |
![]() |
Ensin harjoittelin hukkapalalle, miten tummansininenlanka näkyy tummalla alustalla ja sitä miten kanavakankaan saa pois kirjontatyönalta. |
Aluksi suunnittelin, että kirjaan Pöllön helmaan
nimikirjaimeni, mutta sitten tosiaan välähti, nimittäin idea apuopettajan
rooliin. Olin jo aiemmin pohtinut rooliasiaa siltä kannalta mitkä ovat
opettajan työn haasteita ja nyt mieleeni juolahti yksi vaativimmista
haasteista: opettaja monikulttuurisuuden hyväksymisen edistäjänä koulussa.
Monikulttuurisuusasioista on puhuttu lähes jokaisella pedagogisella kurssilla
ja myös luokanopettajan monialaisten opintojen pääsykoemateriaali käsitteli
kyseistä aihetta.
![]() |
Suomen lipun kirjailu ristipistoin käsinuken vartalon helmaan. |
Keksin, että Pöllö voisi toimia apunani silloin, kun luokassa käsiteltäisiin vieraita kulttuureja. Pöllön tarinana on, että hän rakastaa
matkustamista ja tutustumista uusiin kulttuureihin ja hänestä on hauskaa kertoa
muiden kulttuurien ominaisuuksista kuulijoilleen. Pöllöön helmaan kirjailisin
aina uuden lipun silloin, kun Pöllö tapaa lapsen, joka on kotoisin jostain
muusta maasta kuin Suomesta. Tämän jälkeen Pöllö ”matkustaisi” kyseiseen
maahan, ottaisi selvää sen maan maantieteellisistä ominaisuuksista ja maan
kulttuurista. Palattuaan matkalta Pöllö kertoisi yhdessä kulttuuria edustavan
oppilaan kanssa muille oppilaille mitä oli saanut selville ja tämän jälkeen
luokassa voitaisiin toteuttaa jonkin kyseessä olevaan kulttuuriin liittyvä asia
(kuvaamataidon työ, käsityö, jokin perinneruoka ym.).
![]() |
Ristipistokirjailtu Suomen lippu. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti