Tietoa tästä blogista



Tämä blogi on Itä-Suomen yliopistossa opiskelevan luokanopettajan päiväkirjamainen prosessikuvaus käsinuken ja laukun teosta. Tämä prosessikuvaus kuuluu "tekstiilityön perusteet ja pedagogiikka 2014-2015" -kurssiin ja se on toteutettu perusopetuksen opetussuunitelman 2014 hengessä. OPS 2014 painottaa kokonaisvaltaisia prosessikuvauksia, joissa oppilas itse pohtii ja arvioi omaa oppimistaan.

Tekstien otsikot on selvyyden vuoksi numeroitu: N1, N2..Nu10 (Nukke1, Nukke2...Nukke10) ja L1, L2... jne. (Laukku1, Laukku2) ja ne löytyvät myös "tunnisteista" (oikealla), jotta eteneminen järjestyksessä olisi helpompaa.

Tästä blogista löytyy myös kirjoittamani essee ja jaksosuunnitelma 3. luokan oppilaille, jonka tunnisteet ovat myös oikealla ja ne on otsikoitu tehtävänannonmukaisesti.

- Ella Laine


lauantai 31. tammikuuta 2015

N6. Ennen pään ompelua kiinni vartaloon



Ennen kuin kiinnittää pään vartaloon hyvä tehdä vartaloon kaikki yksityiskohdat valmiiksi, koska se on huomattavasti helpompaa ilman pään painoa. Piirtämäni luonnoksen mukaan siipien olisi pitänyt olla vain sivuilla roikkuvat elementit (joihin ei saisi sormia sisälle). Tämä kuitenkin muuttui kun päätin, että siivet olisivat liikkuvaiset, jotta Pöllö olisi eläväisempi. Koska suunnitelmassani oli luoda värikäs yksilö, päätin totuttaa värikkyyden lisäämällä vartalon perusvärin sekaan yksittäisiä värikkäitä ”sulkia”.


Sulkien kiinnityksessä haasteena oli, ettei vahingossa huovuta sormien paikkaa umpeen, niin kuin tietysti aluksi onnistuin tekemään. Pienet styroksipalat sormipaikoissa helpottivat sulkien kiinnittämistä neulahuovutuksella.  Sulkien muodon huovutuksessa käytin samaa pyörittämistaktiikkaa kuin Pöllön kulmakarvojen ja kaulasulkien tekoon – kartiomaisia sulkia.


Pöllön puvussa nappiyksityiskohdilla pyrin luomaan koristeellisuutta, jota tornipöllön puvussa on nähtävissä ja lisäksi ne tuovat erilaista, kovempaa värikkyyttä, kuin jos kaikki olisi tehty jostain pehmeästä. 

Tornipöllö. Lähde.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti