![]() |
Neulahuovutusta. |
Kun olin alun epäselvyyksistä ja muista epäilyksistä
selvinnyt oli aika alkaa huovuttamaan. Neulahuovutus oli erittäin terapeuttista
ja mukavaa puuhaa ja siinä pääsi konkreettisesti kokemaan ja tuntemaan, että
neulahuovutuksella saadaan kestävää jälkeä aikaiseksi.
Pöllön pääväriksi valikoitui sammalenvihreä villa, johon
sekoitin mukaan hieman kirkkaampia vihreän sävyjä. Koin värisekoituksen
sellaiseksi, johon myöhemmin tulisi sopimaan muitakin värejä, joita kuvittelin
apuopettajaani tulevan (värikkyyshän oli ulkoasussa ajatuksena).
Helpointa oli huovuttaa pään yleisväritys ja silmät.
Vaikeammaksi osaksi nousi ”kulmakarvojen” tekeminen, mutta siihenkin löytyi
ratkaisu: kartiomaisten rakenteiden huovuttaminen onnistuu neulalla ihan
helposti, kun vain ottaa kartiomaisen tupon villaa ja lähtee sitä huovutuksen
aikana pyörittämään styroksipalan päällä (kiertyy kartioksi). Kulmakarva
rakenne oli sen verran pieni, että yksittäiset kartiot kannatti tehdä ketjuksi
yhteen villatuppoon, jolloin kiinnittämiseen jää varmasti tarpeeksi villaa.
Pöllö kulmakarvojen tekeminen.
Kartiomaisia villapiikkejä ketjussa sekä runsaasti ylimääräistä
villaa pysyvää kiinnitystä varten,
Toinen haastava kohta pään teossa oli sarvet ja niihin
käyryyden saaminen. Se miten onnistuin tekemään käyrät sarvet, tapahtui ihan
vahingossa. Olin jo vuorannut sarvet pöllön yleisvillalla, kun ajattelin
laittaa siihen vähän lisää kirkkaampaa vihreää ikään kuin luodakseni pieniä
yksityiskohtia pöllön höyhenpeitteeseen. Naputtelin naulaa sarven sisäpinnalla,
kun yhtäkkiä huomasin, että villa lähti kiristymään ja kaarsi sarvea. Olin tätä
ennen ehtinyt jo hyväksyä suorat sarvet, mutta kun vahingossa löysin keinon,
jatkoin sarvien naputtelua jonkin aikaa, kunnes sarvet olivat vääntyneet
kunnolla sisäänpäin.
Pöllön nokan hankaluus oli sen väritys. Joko se oli
mielestäni liian kirkkaan oranssi tai sitten se oli liian keltainen.
Täydellinen nokanväri löytyi, kun lisäsin oranssin ja keltaisen villan joukkoon
hieman ruskeaa villaa.
Neulahuovutuksella on mahdollista saada aikaan tarkkojakin yksityiskohtia, esim. silmäluomet.
![]() |
Kuvan on ottanut Eve. |
Käsinuken teossa on paljon tilaa ilmaista itseään, koska
niin moneen asiaan voi vaikuttaa jo pelkästään päänteon vaiheessa: silmän ja
suun paikka, korvat ja kaikkien niiden koko muoto ja asento (ilme). Koska päätä
rakennetaan kerroksittain, jokaisen kerroksen kohdalla on mahdollisuus tehdä
muutoksia aiempaan suunnitelmaan ja yksityiskohtien pohtimiseen on runsaasti
aikaa ja ne saattavat jopa syntyä vahingossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti