Tähän voisi
sanoa kurssin ajalta vaikka mitä niistä tuotteista, joita kurssilla teimme.
Tarkemmin kun ajattelee, oli vain ”ihan kiva” oppia lisää käsityön tekniikoita
ja taitoja, mutta en voi sanoa, että ne olisivat olleet minulle kauhean
merkityksellisiä.
Merkityksellisin
oppimiskokemus oman opintojeni ja tulevan työurani kannalta, on ehdottomasti
ollut tämä essee ja siinä erityisesti sen ensimmäinen osa. Alkuun asenteeni
esseetä kohtaan oli ”noh, kirjoitetaan se nyt vain alta pois”. Mitä enemmän
kuitenkin perehdyin kokonaiseen käsityöhön ja siihen, mitä perusopetuksen
opetussuunnitelma 2014 siitä sanoi, sitä enemmän aihe alkoi minua
kiinnostamaan. Oman oppimisen kannalta, minulle oli tärkeää saada kuvata kokonaista
käsityötä esseessäni perusteellisesti, sillä halusin oppia ymmärtämään sen
todellisen luonteen ja oppia sen soveltamismahdollisuuksia.
Kokonaisessa
käsityössä eniten kiinnostusta herätti prosessikuvas ja sen merkitys oppimisen
kannalta, ja sen käyttö oppimisen työvälineenä niin koulussa kuin oppilaan
tulevassa ammatissa. Prosessikuvaus ei olisi ollenkaan hullumpi idea käyttää opiskelutapana
omissa oppiaineissanikaan, biologiassa ja maantieteessä, vaan se olisi
suorastaan nerokasta! ”Kokonainen biologia ja maantiede” kattaisivat tutkimuksen
tekoprosessit, jossa tulee myös käytyä läpi tutkimuksen ideointi, suunnittelu
toteutuksesta, itse toteutus ja tutkimuksen arviointi (raportointi). Prosessiin
sisältyisi jo opetussuunnitelmassa oleva tulosten dokumentointi, mutta se voisi
myös sisältää dokumentointia tutkimuksen teosta ja oppilaan omaa pohdintaa
tutkimusvaiheiden toteutuksesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti