Tässä
kappaleessa olen käyttänyt hyödykseni ”käsityön pedagogiset mallit”-taulukkoa ”tekstiilityön
perusteet ja pedagogiikka” sekä ”teknisentyön perusteet ja pedagogiikka” -kursseilta.
Taulukko on kurssin opettajien laatima ja se on tehty Tarja Krögerin
väitöskirjan 2003 pohjalta. Väitöskirja löytyy tästä linkistä.
Mallipainotteinen käsityö
Tekstiilityön
perusteet ja pedagogiikan kurssilla pirtanauhan tekeminen toteutti
mallipainotteista työskentelyä. Tekniikka ja materiaali olivat etukäteen
määrättyä ja osittain myös valmistettava tuotekin – pirtanauha, jonka
käyttötarkoitus oli kuitenkin opiskelijoiden itsensä päätettävissä. Tuotteen
visuaalisia yksityiskohtia voidaan mallipainotteisessa käsityössä muunnella,
joka pirtanauhan kohdalla koski lähinnä langan värejä tai mikäli halusi käyttää
kutimena jotain muuta materiaalia kuin lankaa, oli se mahdollista.
Mallipainotteisessa käsityössä syntyy tuloksena ohjeen mukainen tuote.
Varsinkin
pirtanauhan kohdalla mallipainotteinen käsityö sopi minulle erittäin hyvin,
koska minulle oli tärkeintä oppia perustekniikka siitä, miten materiaalia käytetään
pirtanauhan synnyttämiseksi. En nimittäin ollut ennen tehnyt pirtanauhaa.
Nauhan tekeminen vaati keskittymistä annettuihin ohjeisiin ja pariin otteeseen
piti ottaa takapakkia, kun jokin vaihe jäi vahingossa tekemättä.
Mallipainotteisen
käsityön hyvänä puolena on, että yksilö oppii tietyn tekniikan ja saa vielä
lopputuloksena itselleen jonkin tuotteen. Heikkoutena on, ettei yksilö pääse
ideoimaan ja suunnittelemaan tuotetta, eikä siten pääse kokemaan käsityöprosessia
kokonaisuutena. Mallipainotteinen käsityö on ositettua käsityötä (Pöllönen
& Kröger 2004).
Taitopainotteinen käsityö
Taitopainotteisessa
käsityössä harjoitellaan jotain tiettyä taitoa, esimerkiksi neulontaa tai
virkkausta, joita teimme kurssin aikana. Taitopainotteinen käsityö etenee sitä
mukaan kun, taito harjaantuu. Harjoitellessa esimerkiksi neulominen ja
virkkaaminen nopeutuvat ja pikkuhiljaa automatisoituu lihasmuistiin, jolloin
henkilö voi keskittyä käsityön tekemisen lomassa esimerkiksi television
seurantaan.
Kun hallitsen joitakin
spesifisiä taitolajeja, voin tuotetta suunniteltaessa ottaa huomioon, millä
tekniikalla voisin kyseisen tuotteen tai sen jonkun osan toteuttaa. On mukavaa,
että suunnittelussa on erilaisia vaihtoehtoja, jotka tuovat vaihtelua
käsitöiden tekemiseen. Itselläni taidot (virkkaus ja neulonta) eivät ole niin
kehittyneet, että ne olisivat täysin lihasmuistissa. Taidot ovat kuitenkin
hyvää vauhtia sinne menossa, sillä television kuuntelu ja ohjelman juonessa
mukana pysyminen, eivät tuota ongelmaa, kun neulon, virkkaan tai ompelen samaan
aikana.
Käsityötaitoon
liittyvää tietoa minun on kuitenkin vielä kerrattava ja harjoiteltava, sillä
kovin spesiaalisten muotojen (esimerkiksi pallon virkkaaminen) tekeminen, ei
minulta onnistuisi ilman mallipainotteista harjoittelua. Luulen, että
taitolajin mahdollisuuksien hyödyntäminen on minulla vielä aika kapea-alaista.
Jos taito on
hallussa, melkeinpä vain taivas on rajana, mitä taidolla voi tehdä. Pinterest
on täynnä mitä erikoisimpia virkkaus ja neulonta töitä, mitä ihmiset ovat vain
keksineet taidollaan tehdä. Haasteena on, että taidon oppiminen on hidasta ja
voi olla turhauttavaa jos yrityksessä epäonnistuu alkuun useampaan kertaan. Motivaation
ylläpitäminen taidon harjoittelussa on ensisijaisen tärkeää ja tuo opettajalle
suuren haasteen.
Tuotesuunnittelupainotteinen käsityö
Tehtävänä oli
suunnitella laukku jollekin muulle henkilölle kuin itselleen. Oman ideoinnin ja
suunnittelun aikana tuli ottaa huomioon eri työvaiheet ja miten niissä edetään,
jotta päästään haluttuun lopputulokseen. Tuotesuunnittelupainotteinen käsityö
asettaa suunnittelijalle runsaasti ongelmatilanteita, jotka tulee ratkaista
lopputuloksen saavuttamiseksi. Ratkaisut vaativat luovaa ajattelua ja opittujen
taitojen soveltamista.
Suunnitteluvaihe
ei yleensä tuota minulle ongelmaa. Otan huomioon oman taitotasoni, mutta pyrin
myös haastamaan itseäni, jotta voisin saada uusia onnistumisen kokemuksia. Näitä
kokemuksia yleensä syntyy, kun ratkaisen ongelman siitä, miten jokin asia
tehdään. Ongelman ratkaisu voi vaatia kokeiluja ja erilaisten kokeilujen
yhdistämistä. Esimerkiksi laukku tehtävässä kolmiulotteinen tasku ja sisäänpäin
kääntyvät laukun sivut, olivat minulle haasteen paikkoja, joissa en ennen ollut
ollut. Käsitykseni kuitenkin tarvittavasta toiminnasta oli niin vahva, että
tässä tilanteessa minulle riitti vain kankaan kiinnitys nuppineuloin ja siten
esim. taskun ommelten hahmottaminen paperille. Orientaationa tuotesuunnittelupainotteinen
käsityö sopii minulle, sillä käsityöharrastuksen lähtökohtana minulla on usein
jokin tuotteen tarve.
Kun tuotetta
suunnitellaan jollekin toiselle henkilölle, kehittää se yksilössä sellaista
ajattelukykyä, jolla yksilö voisi joskus elämässään tienata elantoaan
(suunnittelee ja tuottaa tuotteita toisten tarpeeseen). Koulussa opettajalle on
haasteena antaa oppilaille runsaasti ideointiin virikkeitä, jotta ideoita
lähtee syntymään. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin se, ettei keksi mitä
tehdä. Lisäksi haasteena on suunnitella mm. ajan käyttöä ja ottaa huomioon omat
taidot kuitenkin siten, että poistuu omalta mukavuusalueeltaan kehittyäkseen.
Ilmaisu/taidepainotteinen käsityö
Tämän
orientaation mukaisesti toteutimme kurssilla käsinuken, joka oli kaikille
opiskelijoilla yhteinen idea-aihe. Tärkeää on antaa paljon virikkeitä (haaste
opettajalle), joita käsinukketyön kohdalla olisin itse kaivannut enemmän, sillä
konkreettinen ulkonäkömahdollisuus nukelle ei meinannut tulla mieleeni
yrityksistä huolimatta.
Ilmaisupainotteisessa
orientaatiossa edetään oman mielikuvan johdattamana. Koen tämän itselleni
suhteellisen helpoksi, sillä koen omaavani rikkaan mielikuvituksen, joka
asettaa minulle ongelmia ratkaistavaksi, jotta mielikuvien toteuttaminen olisi
mahdollista. Ongelmien ratkaisussa kaipaan välillä toisen mielipidettä ja
opastusta (esimerkiksi ei olisi tullut pieneen mieleenkään käyttää käsinuken
pään teossa vaahtomuovia, sillä neulahuovuttaminen oli minulle aivan uusi
juttu).
Ilmaisupainotteinen
käsityö sopii minulle tuotesuunnittelupainotteisen käsityön ohessa myös hyvin,
koska koen itseni ilmaisun käsityönkeinoin erittäin tärkeäksi. Lisäksi minulle
on ominaista yhdistää ilmaisupainotteista käsityötä tuotesuunnitteluun, jolloin
suunnitellulla tuotteella pyrin kertomaan jonkin tarinan (laukun kohdalla:
kirahvi rehevällä savannilla sateen jälkeen) tai haluan luoda taiteellisempaa
otettu tuotteeseen. Kai sitä voisi sanoa, jonkinlaiseksi designiksi?
Ilmaisupainotteinen
käsityö antaa mahdollisuuden ilmasta itseään taiteen keinoin ja niissä voi
selkeästi ilmaista omaa kannanottoaan yhteiskunnallisiin asioihin, esimerkiksi
kierrättämisen mahdollisuuksiin. Ilmaisupainotteinen käsityö luo haasteita
koulussa oppilaille, jotka ovat vähemmän itseohjautuvia (itseohjautuvuus
arvioinnin kohteena). Ilmaisupainotteisessa käsityössä opettajan on tärkeää
kannustaa oppilaita tuomaan suunnitelmansa visuaalisiksi, jotta myös opettaja
on tietoinen, mihin oppilas on pyrkimässä ja osaa näin auttaa oppilasta
ongelmatilanteissa.
Lähdeluettelo
Pöllönen, S., Kröger, T. 2004: Näkökulmia kokonaiseen käsityöhön. –
Teoksessa: Ekenberg, J., Savolainen, E., Väisänen, P. Tutkiva opettajankoulutus
– Taitava opettaja: 160-172. http://sokl.uef.fi/verkkojulkaisut/tutkivaope/polla_kroger.htm
7.2.2015.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti