Sorminukketeatteri
Jaksosuunnitelma 3. luokalle
Tekstiilityön
perusteet ja pedagogiikka 2014 - 2015
Ella Laine
Jakson edellytyksenä on, että
koulussa on luettu näytelmämuotoisia kertomuksia, satuja tai tarinoita jo ennen
tämän jakson aloittamista. Mikäli on mahdollista päästä oppilaiden kanssa
esimerkiksi nukketeatteriin (tai muuhun näytelmään), on tämä jakso sopivaa
jatkoa teatteriteemalle. Tämän jakson aikana oppilaat kirjoittavat ryhmissä äidinkielen
ja kirjallisuuden tunneilla pienimuotoisen näytelmän, jossa jokaisella
oppilaalla on jokin rooli. Roolisuoritukset toteutetaan sorminukketeatterilla.
Tähän jaksoon on integroitu äidinkieltä ja kirjallisuutta, tekstiilikäsityötä
ja kuvataidetta. Jakson lopussa sorminukketeatteri voi esiintyä esimerkiksi
1.-2. luokkalaisille.
Opetusjakson sisällöt ja tavoitteet
Opintojakson aikana, oppilaat
dokumentoivat omaa työskentelyään ja kirjoittavat yhdessä oppimispäiväkirjaa
esimerkiksi blogin muodossa. Oppilaiden tulee liittää blogiin kuvia (ei oppilaiden
kasvoja näkyviin yksityisyyden suojasyistä) työskentelyprosessista ja tuottaa
prosessia kuvaavaa tekstiä: Mikä onnistui? Mikä ei? Milloin oltiin samaa
mieltä? Milloin ei ja miten siitä selvittiin? (POPS 2014). Yksityisyyden suoja syistä oppilasryhmät
voivat kirjoittaa blogiin nimimerkin suojin, joka on opettajan tiedossa.
Oppilaat merkkaavat omat tekstinsä tunnisteiden avulla (nimimerkki on
tunniste). Ryhmille tulee varata riittävästi aikaa prosessikuvausten pohtimiseen
ja tuottamiseen.
Äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteet
Opetusjakson aikana oppilas pääsee
kielentämään ajatuksiaan ja harjoittelemaan kertovien tekstien tuottamista
(Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) 2014) yhteistyössä oman ryhmän kanssa.
Oppilaat luonnostelevat tekstit käsin, jolloin he saavat sujuvuusharjoittelua
käsin kirjoittamiselle ja lopuksi näytelmä kirjoitetaan puhtaaksi
tietokoneella, jolloin oppilaat saavat myös harjoitusta näppäinkirjoittamisesta
(POPS 2014). Oppilaat vaihtavat kirjurin roolia. Tekstiä kirjoittaessa
oppilaiden tulee yhdessä kiinnittää huomiota tekstin rakenteisiin ja
oikeinkirjoitukseen (POPS 2014).
Tekstin tuottamisen tavoitteena
on tuottaa fiktiivinen näytelmäteksti, jonka luonnissa oppilaat voivat hyödyntää
kokemuksiaan aiemmin kuulluista/nähdyistä näytelmistä. Tekstien luonnin
yhteydessä harjoitellaan luotujen tekstien elävöittämistä tarkastelemalla
sanavalintoja, sanontoja ja sanajärjestystä. Käsikirjoituksen luonnissa
kiinnitetään huomiota myös kirjoitetun ja puhutun kielen eroihin (esim. kertojan
osuus (kirjoitettu muoto) vs. vuorosanat (puhemuodossa kirjoitettu)). (POPS
2014).
Jakson lopulla oppilaat
harjoittelevat draamaesityksiään ja lopuksi esittävät näytelmät joko muulle
luokalle tai 1.-2. luokan oppilaille.
![]() |
Lähde |
Käsityön pedagoginen malli: Ilmaisu/taidepainotteinen käsityö
Taustalla on yhteinen idea-aihe:
sorminukke. Jokaisella ryhmän jäsenellä on jokin roolihahmo, josta oppilaalla
on jokin mielikuva tai ajatus, minkälainen hahmo on kyseessä (mitä
luonteenpiirteitä sillä on, onko se oikea ihminen/eläin vai täysin
mielikuvituksellinen). Käsityön oppitunnilla oppilaat suunnittelevat ja
konkretisoivat suunnitelmansa muovailuvahan avulla. Suunnittelun lomassa
oppilaiden tulee pohtia työskentelyvaiheita yhdessä ryhmän kanssa.
Toiminnan lopputuloksena syntyy
oppilaan mielikuvituksen tuottama konkreettinen tuote, jolla on luotu ja
ylläpidetty käsityökulttuurin lisäksi myös näytelmäkulttuuria.
Tekstiilikäsityön tavoitteet
Jakson aikana oppilas oppii
hahmottamaan ja hallitsemaan kokonaisen käsityöprosessin, jossa oppilas yhdessä
ryhmänsä kanssa ideoi itse luodun tekstin inspiroimana konkreettisen
käsityötuotteen. Suunnittelussa jokainen ryhmän jäsen muuttaa oman roolihahmon
mielikuvan konkreettiseksi suunnitelmaksi muovailuvahan avulla. Muovailuvahaa
käytettäessä oppilas sommittelee värejä ja pohtii samalla, millä materiaalilla
voisi toteuttaa minkäkin kohdan. Jokainen ryhmän jäsen esittelee
hahmoluonnoksensa ryhmän muille jäsenille. Näin oppilas oppii myös kertomaan
suullisesti omasta suunnitelmastaan. (POPS 2014).
Ryhmien tulee yhdessä suunnitella
sorminukkejen teon työjärjestys (esimerkiksi, missä vaiheessa yksityiskohdat
ommellaan kiinni). Tämän jälkeen oppilaat tekevät ompelukonekokeiluja (esimerkiksi
pareittain) ja harjoittelevat ylä- ja alalangan laittoa, suoraa ja siksak-ommelta
sekä ompelukoneella peruuttamista. Oppilaat oppivat ompelukoneenkäyttötaitoja
ja ompelukoneompeluun liittyvää peruskäsitteistöä. Mikäli oppilaat eivät ole
ennen käyttäneet ompelukonetta, tulee opettajan käydä koneen käyttö oppilaiden
kanssa läpi ja antaa oppilaille enemmän aikaa harjoitteluun. Turvallisuusasiat
tulee käydä opettajan johdolla läpi joka tapauksessa. (POPS 2014).
Oppilaita ohjataan materiaalin ekologiseen ja säästävään käyttöön (POPS 2014).
Jakson aikana oppilaat
valmistavat yksilöllisiä tuotteita, joita he käyttävät yhteisöllisesti luodussa
näytelmässä. Oppilaat työskentelevät itse tehdyn suunnitelman ohjaamana. (POPS
2014).
Kuvataiteen tavoitteet
Oppilaat luovat näytelmälleen
taustarekvisiittakuvat näytelmän eri kohtauksille kuvataiteen tunnilla.
Tavoitteena on ”innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan
kuvallisesti […]” luodun tekstin pohjalta (POPS 2014). Opettaja voi itse
valita, millä tekniikalla taustat tehdään, jos tarkoituksena on harjoitella
jotain tiettyä tekniikkaa, tai hän voi antaa oppilaiden itse valita vapaasti. Kuvia
oppilaat voivat luoda yksin, pareittain tai ryhmissä.
![]() |
Lähde |
Eriyttäminen
![]() |
Lähde |
Kirjoitusprosessissa kaikille
tulee antaa mahdollisuus tuoda mielipiteitään ja ideoitaan ilmi. Heikommat
oppilaat voivat ryhmässä oppia toisilta oppilailta esimerkiksi
työskentelytekniikoita tai oikeinkirjoitus sääntöjä. Ryhmästä pyritään
jokaiselle löytämään se paikka, josta oppilas saa onnistumisen ja osallistumisen
kokemuksia. Opettaja auttaa paikan löytämisessä tarvittaessa. Opettaja
kannustaa ryhmiä huolehtimaan jäsenistään ja auttamaan toisiaan.
Mikäli ompelukonetyöskentely sujuu
heikosti, voidaan nuken yksityiskohtien tekoon käyttää esimerkiksi liimaa.
Mikäli ompelukonetyöskentely ei suju ollenkaan voidaan sorminukke tehdä
vanhasta hanskasta tai käyttää apuna piippukrassia (kuvat alla). Materiaaliksi on
valittu huopakangas, koska se on jämäkkää ja siten helpompaa työstettävää
kaikille.
![]() |
Lähde |
Käsityön työskentelymateriaalit ja välineet oppilaille
-
Muovailuvahaa suunnitteluun (eri värejä)
-
kangasliitu (oman sormen piirtäminen kaavaksi,
saumavara!)
-
Huopakangasta (eri värejä)
-
Pieniä helmiä/nappeja, irtosilmiä
-
Neula ja lanka (mahdollisia kirjontakuviointeja
varten)
-
Ompelukone ja ompelulankaa
-
Digikamera dokumentointia varten (oppilaat
saavat myös käyttää omia välineitä)
-
Sakset
-
Liimaa, piippukrasseja, massapalloja
Opetusmateriaalit ja virikkeet
Virikkeinä toimivat koulussa
luetut näytelmätyyliset tekstit ja mahdollinen (suositeltava) teatterikäynti.
Opettaja voi näyttää erilaisia kuvia (esim. eläinkuvia), joita sorminuket voisivat
edustaa. Opettaja voi myös näyttää sorminukkekuvia, joista oppilaat voivat
ottaa ideaa esimerkiksi työjärjestyksen tekemiseen tai siihen, miten ompelevat
nuket kasaan (pykäpistot, koneompelu ym.).
Tuntisuunnitelmat
1. Äidinkieli ja kirjallisuus (2
x 45 min)
-
Blogialustaan tutustuminen
-
Näytelmän elementtien pohtiminen
-
käsikirjoitus
-
juoni
-
roolit (hahmot + kertoja)
-
Ryhmäjako
-
lyhyen näytelmän suunnittelu
-
näytelmän kirjoittaminen
-
Prosessikuvaukset alkuun
2. Tekstiilityö (3 x 2 x 45 min)
-
Omien roolihahmojen suunnittelu muovailuvahalla
-
Roolihahmojen esittely ryhmälle
-
Ryhmät pohtivat työjärjestystä ja kirjoittavat
sen ylös
-
Ompelukoneharjoittelua pareittain
-
Sorminukkejen ompelu
-
Prosessikuvaukset
3. Kuvataide (2 x 45 min)
-
Taustarekvisiittojen tekeminen piirtäen,
maalaten, askarrellen ym. (yksin/ pareittain/ ryhmässä)
-
Jos oppilaat tarvitsevat lavasteet moneen
kohtaukseen kannattaa opettajan kannustaa oppilaita tekemään yksin tai pareittain,
jotta lavasteet saadaan syntymään
4. Äidinkieli ja kirjallisuus (2
x 45 min)
-
Näytelmän harjoittelu
-
Näytelmien esittäminen (esim. 1-2 luokkalaisille)
-
Vertaispalautteen antaminen toiselta ryhmältä
tai sen saaminen yleisöltä
-
Vertaispalautteen antaminen blogiin
Arviointi
Arvioinnissa kiinnitetään
käsityön osalta huomiota, miten oppilaat ovat kuvanneet kokonaisen
käsityöprosessin. Erityisesti huomiota kiinnitetään ongelmakohtien ratkaisuun
ja siihen, miten oppilas on kyennyt tuottamaan suunnitelmansa konkreettiseksi
tuotteeksi. Tuotteessa on otettu huomioon esteettisyys ja toimivuus. Lisäksi
arvioidaan, miten oppilas on ottanut vastuuta omasta ja ryhmän työskentelystä
ja sitä, miten tavoitteellista työskentely on ollut. (POPS 2014).
Äidinkielessä ja kirjallisuudessa
pyritään tunnistamaan näytelmäkirjallisuudelle tunnusomaisia piirteitä. Lisäksi
huomiota kiinnitetään oikeinkirjoitukseen. Prosessikuvauksessa katsotaan, miten
oppilaat ovat ryhmänä toimineet ongelmakohdissa ja miten he ovat sen
ratkaisseet (esimerkiksi jokin kieliopillinen ongelman ratkaisu). Arvioinnissa
kiinnitetään huomiota myös puhutun ja kirjoitetun kielen eroihin ja siihen,
onko se otettu huomioon näytelmää kirjoitettaessa. Oppilas osaa käyttää
näytelmäkirjallisuuden käsitteitä kertoessaan näytelmästä. (POPS 2014).
Kuvataiteen kohdalla opettaja voi
arvioida määrättyä kuvataiteen tekniikan käyttöä (POPS 2014), mikäli opettaja
on sellaisen oppilaille antanut. Arviointi kohdistuu ryhmän sisäiseen
työnjakoon (POPS 2014), ja siihen miten hyvin oppilas on kuvannut teoksellaan
näytelmän kyseisen kohtauksen. Työ on oppilaan vapaata ilmaisua ja sen ei
tarvitse olla esittävä teos.
Jos näytelmät esitetään omalle
luokalle, voidaan luokassa jakaa vertaisarviointi vuorot. Jos taas näytelmä
esitetään toiselle luokalle, voi kyseisen luokan opettajalle ehdottaa, että
hänen luokkansa antaa palautetta sovitulla tavalla. Muu oma luokka antaa
vertaispalautetta kaikissa tilanteissa blogiin prosessikuvauksesta.
Prosessikuvausten vertaisarvioinnissa ryhmän tulee yhdessä pohtia minkälaista
rakentavaa palautetta antavat arvioinnin kohderyhmälle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti