Taito- ja
taideaineet ovat aina olleet opinnoissani tärkeässä roolissa aina alakoulusta
lukioon ja luokanopettaja opintojen myötä nyt myös yliopistossa. Yläkoulussa
kuvataide oli minulle selvästi merkityksellisemmässä roolissa, koska koin
olevani siinä parempi kuin esimerkiksi tekstiilitöissä (jossa olen suurimman
osan koulun käsityöopinnoista viettänyt). Tekstiilitöissä tehtiin paljon tuotteita,
joissa malli oli annettu etukäteen ja usein myös materiaali (esimerkiksi
kauluspaita mustasta kankaasta tai pyöreäpohjainen laukku käytetyistä farkuista,
penaali, jonka mitat annettu valmiiksi).
Kuitenkin
muistan yhden työn, jonka tekemisestä pidin todella paljon. Se oli myös
ehdottomasti paras työ, jonka yläkoulun aikana olen valmistanut, niin omasta
mielestäni, kuin ilmeisesti myös opettajani mielestä, koska hän antoi
arvosanaksi 10-. En enää muista mistä miinus tuli, mutta sen muistan, että
opettaja selitti tarkkaan mistä hän sen antoi. Tämä työ erosi muista tehtävistä
töistä siten, että tuotteen sai suunnitella itse. Aiheena oli laukku.
Malliksi/ideaksi annettiin neliskulmaisia litteitä laukkuja, mutta, koska itse
sai suunnitella, mielessäni oli jotain aivan muuta. Kolmiulotteinen, päältä
kaareva musta laukku, jossa oli kirkkaan keltaiset tikkaukset.
Vanhemmiten
ymmärsin, että eniten nautin suunnittelusta ja vapaasta luovuudesta ja sen
luovuuden toteuttamisesta. Kuitenkin vanhemmiten harmitti suunnattomasti, että
taitoja oli jäänyt oppimatta liian mallipainotteisen opetuksen vuoksi ja
tuntui, etten osaisi tehdä edes villasukkia. Mallipainotteisen opetuksen
toistuminen ei tuonut vastaan sovellustilanteita, joissa varsinainen taito
olisi ollut pääosassa ja jäänyt ehkä mieleen paremmin. Näin aikuisiällä olen
kuitenkin alkanut pikkuhiljaa opettelemaan taitoja uudelleen ja nykyään
käsityöt ovat erittäin olennainen osa elämääni. Monta eri pikkuprojektia on
kesken, joita pikku hiljaa teen loppuun silloin, kun siltä tuntuu. Olennaisena
osana tekemiseen on tarve saada jonkin tuote, joka kestää, on uniikki ja siihen
syntyisi tunneside. Tämä tunneside tekisi esineestä niin merkityksellisen,
ettei olisi tarvetta toimia kulutusyhteiskunnan mukaan (olla aina hankkimassa
jotain uutta, joka kuitenkin on enemmän tai vähemmän samanlainen kuin edellinen
ja, jonka tieltä edelleen hyvässä kunnossa oleva edellinen esine päätyy
kaatopaikalle (erittäin pelkistetysti sanoen)).
Miksi minusta käsityönopetusta tarvitaan?
Mielestäni
käsityönopetusta tarvitaan koulussa, koska se opettaa perustaitoja esimerkiksi
korjata rikkimenneitä esineitä. Tämä on mielestäni tärkeää siksi, että nykyisin
halpaketjujen tuotteet ovat helposti rikkoutuvia ja pakottaa ihmisiä ostamaan
aina uutta tilalle. Käsityönopetus antaa oppilaalle tietoa ja taitoa ilmaista
itseään niin koulussa kuin vapaa-ajalla ja opettaa, ettei kaikki tuotteita
tarvitse ostaa valmiina vaan ne voi valmistaa myös itse, jolloin yksilö saa
niistä juuri sen näköisiä kuin haluaa. Lisäksi käsityönopetusta tarvitaan
siksi, että joillekin oppilaille itsensä ilmaiseminen konkreettisen tuottamisen
kautta on paras tapa oppia teoreettista tietoa. Käsityö myös tukee nykyistä
konstruktivistista oppimiskäsitystä, jossa konkreettinen tekeminen
oppimistilanteissa on katsottu tärkeäksi osaksi oppimista.
Miksi käsityönopetusta tarvitaan?
Käsityönopetus
on tärkeää, koska se tukee yksilön kehitystä ja ilmaisun tarvetta. Lisäksi
käsityö kehittää yhteisöllisen vastuun kasvamista. Käsityönopetus tukee yksilön
kehittymistä kohti kestäviä ratkaisuja tekeväksi toimijaksi, joka ottaa vastuuta
yhteiskunnankehittämisestä ja ekologisten ongelmien hoitamisesta. (Huovila et
al. 2010). ”Käsityö kasvattaa eettisiä, tiedostavia, osallistuvia sekä osaavia
ja yritteliäitä kansalaisia […]” (Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS)
2014). Käsityö nähdään ihmisen kasvun välineenä (Huovila et al. 2010), joka
kehittää aisteja ja motorisia taitoja, avaruudellista hahmotuskykyä, luovuutta
ja suunnittelutaitoja (POPS 2014). Siten käsityö nähdään yksilön tasapainoisen
kokonaispersoonallisuuden kasvun tukijana, eikä esimerkiksi tuotteen
tuottamisen välineenä (Huovila et al. 2010).
POPS 2014
mukaan käsityöllä on yhteiskunnallinen ja ekologinen merkitys. Se pitää yllä
käsityökulttuuria ja herättää yksilössä omakohtaista arvostusta käsin tehtyä työtä
kohtaan, kun yksilö on konkreettisesti kokenut, mitä
käyttötavaran/taide-esineen valmistus vaatii tekijältään. Käsityö myös
katsotaan tärkeäksi osaksi yksilön tieto- ja viestintäteknologia (TVT) -taitojen
kehittäjäksi, kun opetuksessa otetaan mukaan TVT:n tarjoamia mahdollisuuksia
käyttää erilaisia oppimateriaaleja, oppimisalustoja, piirto-ohjelmia ynnä muuta
sellaista ilmaisun ja suunnittelun tukena.
POPS 2014
edellyttää, että oppilasta ohjattaan kohti kokonaista käsityöprosessia, jossa
oppilas ideoi, suunnittelee, kokeilee, tekee, soveltaa, dokumentoi tekemisen
vaiheet sekä arvioi omaa edistymistään koko työn aikana ja sen loputtua. (Näitä
vaiheita olen käynyt läpi kohdassa ”1 käsityö käsitteenä”.) Erilaisten
prosessien kokonaisvaltainen hahmottaminen ja hallitseminen eivät ole
ainoastaan tärkeää käsityössä vaan monessa muussakin oppiaineessa ja myös
oppilaan tulevassa ammatissa. Monessa ammatissa projektityöskentelyt kuuluvat
enemmän tai vähemmän normaaliin työpäivään ja näissä tehtävissä usein edetään
samojen, sovellettujen vaiheiden kautta kuin kokonaisessa käsityössä. Oman
työskentelyn arvioinnin osaaminen prosessin kuluessa on ensisijaisen tärkeää,
jotta omaa toimintaa voi tarvittaessa muuttaa tarkoituksenmukaisemmaksi.
Koulussa toteutetut projektit tulee myös välillä olla ryhmäprojekteja, koska
nykymaailmassa projekteissa työskennellään yhdessä muiden kanssa ja muiden
tuotoksia hyödynnetään omassa tuotoksessa.
Lähdeluettelo
Huovila, P., Hintsa, T., Säilä, J. 2010: Kirja käsityöstä – Luokkien 3-6
käsityönopetus. – 196 s. WSOYpro Oy. Helsinki.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2014. Toim. Opetushallitus. http://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
7.2.2015.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti