Tietoa tästä blogista



Tämä blogi on Itä-Suomen yliopistossa opiskelevan luokanopettajan päiväkirjamainen prosessikuvaus käsinuken ja laukun teosta. Tämä prosessikuvaus kuuluu "tekstiilityön perusteet ja pedagogiikka 2014-2015" -kurssiin ja se on toteutettu perusopetuksen opetussuunitelman 2014 hengessä. OPS 2014 painottaa kokonaisvaltaisia prosessikuvauksia, joissa oppilas itse pohtii ja arvioi omaa oppimistaan.

Tekstien otsikot on selvyyden vuoksi numeroitu: N1, N2..Nu10 (Nukke1, Nukke2...Nukke10) ja L1, L2... jne. (Laukku1, Laukku2) ja ne löytyvät myös "tunnisteista" (oikealla), jotta eteneminen järjestyksessä olisi helpompaa.

Tästä blogista löytyy myös kirjoittamani essee ja jaksosuunnitelma 3. luokan oppilaille, jonka tunnisteet ovat myös oikealla ja ne on otsikoitu tehtävänannonmukaisesti.

- Ella Laine


lauantai 7. helmikuuta 2015

1 Käsityö käsitteenä


Käsityö ja käsityökasvatus
Tekstiilityön perusteet ja pedagogiikka 2014 - 2015
Essee

Ella Laine




Kokonainen käsityö tulee esiin niin vuoden 2004 (Pöllönen & Kröger 2004 mukaan) kuin 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa (Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) 2014). Kokonainen käsityö viittaa käsitteisiin kokonaisvaltainen, kokonainen tekeminen tai kokonainen käsityöprosessi (Anttila 1993 Pöllönen & Kröger 2004 mukaan). Kokonaisella käsityöllä tarkoitetaan prosessia, jossa oppilas ideoi, toteuttaa visuaalisen ja teknisen suunnitelman ja valmistaa tuotteen. Lopuksi oppilas vielä arvioi tuotteen ja sen tekoprosessin. Jos jokin edellä mainituista vaiheista jätetään tekemättä, on kyseessä ositettu käsityö. (Pöllönen & Kröger 2004). Tekstiilityö perusteet ja pedagogiikka kurssin aikana muun muassa tekemämme laukku toteutettiin kokonaisen käsityön periaatteen kautta.

Kokonaisessa käsityössä on tärkeää kontekstisidonnaisuus. Yksilö toteuttaa kokonaisessa käsityössä kaikki käsityöprosessin vaiheet itse joko yksin (Huovila et al. 2010) tai ryhmän jäsenenä toimien. Prosessi aloitetaan ideoinnista. Ideoinnissa luodaan ensin mielikuvia/haaveita tai hahmotelmia tulevasta ongelmanratkaisusta. Mielikuvia ja hahmotelmia synnytetään erilaisilla tilanteilla ja virikkeillä. (Pöllönen & Kröger 2004). Esimerkiksi laukkuprojektissa haastettiin opiskelijat suunnittelemaan laukku jollekin toiselle henkilölle kuin itselleen. Monen opiskelijan päässä alkoikin varmasti vilisemään mielikuvia ihmistyypeistä, joille he laukun suunnittelisivat.

Ideointivaiheessa motivointi on tärkeää, jotta ideat lähtevät syntymään. Varsinkin alakoulun alimmilla luokilla käsitöihin tutustuva oppilas tarvitsee ”käsitystä siitä, mihin ollaan ryhtymässä”. Kuvat, esimerkki tuotteet, tieto tekniikasta ja materiaalista ovat asioita, joita oppilas kaipaa ideoinnin pohjaksi. Virikeaineiston ei aina tarvitse olla kuvia tai tuotteita, vaan ideoinnin pohjana voi olla esimerkiksi jokin teksti, kuunnelma, musiikki, taide, perinne tai tulevaisuus.  (Pöllönen & Kröger 2004).

Ideointi konkretisoidaan visuaalisen ja teknisensuunnittelun avulla. Myös muotoilua voidaan käyttää esimerkiksi, jos halutaan valmistaa tuotteesta prototyyppi. Kun ideaa lähdetään konkretisoimaan, etsitään tuotteen esteettisiin ja funktionaalisiin arvoihin liittyvät parhaat ominaisuudet. Tällä tarkoitetaan sitä, että tuotteesta pyritään suunnittelemaan esteettisesti miellyttävä, käyttökelpoinen ja toimiva kokonaisuus, joka on myös toteutettavissa. (Pöllönen & Kröger 2004). Tässä vaiheessa oppilas tarvitsee virikkeitä, tukea, palautetta ja etenkin aiempia ”kokemuksia käsin tekemisestä” ja itsereflektoinnin kautta hankittua ymmärrystä (Pöllönen & Kröger 2004) omista kyvyistä ja toiminnasta (yksilö tiedostaa mikä on viimeksi mennyt vikaa, miten voisi toimia toisin ja tulevassa työssä toimii toisin).

Ideointivaiheessa oppilaan tulee myös hahmottaa ajanhallintaa. Alakoulun ensimmäisillä luokilla opettaja on tärkeä suunnittelun rajaaja, jotta suunnitelma olisi realistista toteuttaa annetussa ajassa. Rajaus ei kuitenkaan saa estää suunnittelua (Pöllönen & Kröger 2004), koska vuoden 2014 POPSissa suunnittelu osuus on yhtä tärkeässä roolissa kuin, mikä tahansa muukin kokonaisen käsityön osa-alue.

Suunnittelussa olennaisena elementtinä on tiedon hankinta. Tietoa voidaan hankkia kirjallisuudesta tai Internetistä, koulun ulkopuolisista vierailukäynneistä ja käsityötekniikoiden erilaisista harjoitteista. (Pöllönen & Kröger 2004). Hankittua tietoa sovelletaan suunnitelman toteutusvaiheessa oman tuotoksen teon lomassa (POPS 2014). Kokonainen käsityö ottaa käsityönopetukseen mukaan myös muita oppiaineita, esimerkiksi matematiikkaa (mittaaminen, laskeminen ja geometria) sekä kuvaamataidetta (sommittelu ja värioppi) (Pöllönen & Kröger 2004).

Tuotteen teknistä suunnittelua voidaan tukea tekemällä tuotteesta mallikappale. Myös käsityöntekniikoita (esimerkiksi ompelukoneella ompelu) voidaan harjoitella ennen varsinaisen tuotteen valmistusvaihetta. Alakoulussa suuressa roolissa on myös erilaiset pelit, leikit (Pöllönen & Kröger 2004, POPS 2014), joiden avulla teknistä suunnittelua voidaan tukea. Puolivalmiiden työvaiheiden ratkaiseminen auttaa oppilasta hahmottamaan ja tuo varmuutta työskentelyyn (Pöllönen & Kröger 2004).

Tekninen ja visuaalinen suunnittelu ovat kokonaisen käsityön keskeisin vaihe. Hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty. Alkuun suunnittelu voi olla hidasta (Pöllönen & Kröger 2004), mutta hyvä suunnitelma nopeuttaa myöhempiä vaiheita ja myöhemmin saatetaan välttyä turhilta virheiltä. Vaihe on myös tärkeä, koska se harjaannuttaa oppilaan luovuttaa, esteettistä ja teknistä suunnittelua sekä avaruudellista hahmotuskykyä (Pöllönen & Kröger 2004). Lisäksi se lisää teoreettista tietoa tekniikoista, välineistä ja materiaaleista konkreettisessa tilanteessa.

Tuotteen valmistusvaiheessa tehty suunnitelma luodaan konkreettiseksi esineeksi. Tekoprosessissa oppilas kertaa vanhaa tietoa ja taitoja ja yhdistelee näihin skeemoihin konkreettisen ja merkityksellisen oppimiskokemuksen kautta hankittua uutta tietoa ja taitoa. Aiemmin luotu suunnitelma voi muuttua työskentelyn lomassa esiin nousseiden ongelmien vuoksi. (Pöllönen & Kröger 2004). Kaikkeenhan ei voida etukäteen varautua.

Kokonaisen käsityön viimeisenä vaiheena on arviointi. Arvioinnin kohteena on niin valmis tuote kuin itse valmistus prosessi. Prosessin arvioinnissa oppilas palaa eri työskentelyvaiheisin opettajan laatimien ohjeiden ja tehtävien avulla, joilla oppilaan huomiota kiinnitetään arvioinnissa oleellisiin kohtiin. Reflektoinnissa oppilas tarkastelee omaa toimintaansa lähtökohtien, edellytysten ja seuraamusten osalta. Tämä on edellytys jäsentyneen itsearvioinnin kehittymiselle ja se vaatii ohjauksen saamista, aikaa ja harjoittelua. Opettajan laatimat laadukkaat ohjeet ja tehtävät ovat tässä tärkeässä roolissa. (Pöllönen & Kröger 2004).

Vuoden 2014 POPSissa kokonainen käsityöprosessi on mukana heti peruskoulun ensimmäiseltä luokalta asti, jossa tavoitteeksi on asetettu ohjata oppilasta kokonaiseen käsityöprosessiin. Oppilasta tulee myös kannustaa panostamaan suunnitteluvaiheeseen niin kuvallisesti kuin sanallisestikin (kirjallisesti ja suullisesti). Ongelmanratkaisu on tärkeä osa oppimista, joka tapahtuu oppilaan omien oivallusten ja keksimisien kautta. (POPS 2014). Kokonainen käsityö tukee juuri tällaista oppimista. POPS (2014) tukee myös kokonaisen käsityöprosessin reflektointia, jossa prosessi dokumentoidaan ja oppilaalle tulee tarjota ”[…] erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia […]”.

Ositetussa käsityössä joku prosessi vaiheista (ideointi, visuaalinen ja tekninen suunnittelu, tuotteen valmistus ja arviointi) jää toteutumatta. Esimerkiksi jäljentävässä käsityössä suunnitteluvaihe jää oppilailta pois, koska sen on tehnyt jo valmistettavan tuotteen suunnittelija. Jäljentävässä käsityössä tuotteen malli, valmistus- ja materiaaliohjeet ovat valmiiksi annettu ja tuotteesta on olemassa konkreettinen esimerkki, esimerkiksi huopakankaasta tehty nallekäsinukke, josta oppilaat tuottavat oman version. Jäljentävässä käsityössä saadaan aikaan odotettu tuote, kun tekijä seuraa ohjeita. Jos oppilas alkaa itse suunnittelemaan jäljentävässä käsityössä, kohdistuu suunnittelu yksittäisiin yksityiskohtiin. (Pöllönen & Kröger 2004). Jäljittelevässä käsityössä tuotekehittelyprosessi ei tule ilmi, koska annettu ohje on usein pelkkä pelkistys tuotekehittelystä, josta ei käy ilmi se prosessi, jonka kautta lopulliseen ohjeeseen on päädytty (Kröger 2003 Pöllönen & Kröger 2004 mukaan).

Ositettu käsityö on kuitenkin kouluissa tarpeen silloin kun tarkoituksena on tyydyttää esineen valmistustarvetta, kehittää harrastuneisuutta (oppilas osaa itsenäisesti vapaa-ajalla tulkita valmiita ohjeita ja valmistaa tuotteen niiden perusteella). Ositettu käsityö myös kehittää käden taitoja ja sen sujuvuutta ja tämä käsityönmuoto sopii myös kuntoutus ja terapia menetelmäksi (Pöllönen & Kröger 2004), koska se luo henkilölle onnistumisen kokemuksia.

Lähdeluettelo
Huovila, P., Hintsa, T., Säilä, J. 2010: Kirja käsityöstä – Luokkien 3-6 käsityönopetus. – 196 s. WSOYpro Oy. Helsinki.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2014. Toim. Opetushallitus. http://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf 6.2.2015.
Pöllönen, S., Kröger, T. 2004: Näkökulmia kokonaiseen käsityöhön. – Teoksessa: Ekenberg, J., Savolainen, E., Väisänen, P. Tutkiva opettajankoulutus – Taitava opettaja: 160-172. http://sokl.uef.fi/verkkojulkaisut/tutkivaope/polla_kroger.htm 6.2.2015.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti